5 סיבות למה כדאי להיות צמחוניים

5 סיבות למה כדאי להיות צמחוניים

בשנות ה- 2000 מי שהיה צמחוני נחשב קצת "מוזר" בחברה הישראלית, כי מה שמים לו על המנגל??... 

דיאטנים אפילו הזהירו שצמחונות היא מסוכנת, אבל היום לצד הטבעונות, אוכלי הרואו-פוד והקטוגנים צמחונות היא לא בחירה קיצונית או מוזרה, היתרונות שלה ידועים ומבוססי מחקר ומתכונים לארוחה צמחונית זמינים מכל כיוון.

אז מהם היתרונות הגדולים של תזונה צמחונית ולמה היא הבחירה הנכונה מול כל הגישות התזונתיות החדשות שצצות מסביב? 

נתחיל ביישור קו, למי שלא מזהה את ההבדלים, צמחונות היא גישה תזונתית שמבוססת בעיקר על דגנים מלאים, ירקות ופירות, קטניות ואגוזים. מי שבוחר בצמחונות למעשה מבסס את רוב התזונה שלו על מזון מהצומח ולא מהחי, אם כי צמחוניים כן אוכלים ביצים, דבש ומוצרי חלב וחלק מהצמחונים אוכלים גם דגים. ההימנעות הברורה היא מכל מגוון מוצרי בשר ועוף.

הבחירה בצמחונות נשענת לעיתים על אידיאולוגיה ופעמים אחרות נובעת משיקולים בריאותיים, עליהם נרחיב. 

צמחונות מפחיתה תהליכים דלקתיים בגוף - ישנו קשר חזק בין אוכל לבין תהליכים דלקתיים, ישנם מזונות שמעודדים את התהליך הדלקתי ומחמירים מחלות אוטואמיוניות ויש מזונות שמפחיתים דלקת. מחקרים רבים בתחום קבעו שאכילת בשר, בפרט בשר אדום, מחמירה תהליכים דלקתיים. 

עבור מי שסובל ממלחלה כרונית או דלקת אקוטית - צמחונות היא בחירה נכונה ובריאה. 

צמחונות מפחיתה את הסיכון לסרטן - על מחלת הסרטן נעשים מחקרים ללא הרף והיום ידועה השפעת התזונה על היווצרות המחלה ועל ההחלמה ממנה. בשרים וגם סוכר הם 2 מזונות שמעודדים תהליכי מחלה בגוף ומאיטים את קצב ויכולות הריפוי הטבעיים הטמונים בנו. מחקרים קבעו באופן חד משמעי כי הימנעות מבשר מפחיתה את הסיכוי לסרטן מעי הגס ולסרטן השד. לדבר קשר הדוק גם לסעיף הקודם, לתהליכי הדלקת שאכילת הבשר מעודדת. 

לעומת זאת, תזונה במוססת מזון מהצומח היא עשירה באנטי אוקסידנטים, סיבים תזונתיים וויטמינים ומינרלים אשר מעודדים תהליכי ריפוי וגם מאפשרים פינוי פסולת טוב מהגוף, דבר החיוני גם כן לבריאות והחלמה.

תזונה צמחונית היא הבחירה הכי בריאה למערכת המטבולית! היא עוזרת להורדת לחץ דם, להוריד ולאזן את רמות הסוכר ומפחיתה משמעותית את רמות הטריגליצרידים ושומנים בדם.

ברוב הפעמים אנחנו רואים שמדדי הסוכר-לחץ דם-וכולסטרול קשורים אחד לשני, כאשר אחד מהם לא מאוזן, זה פעמים רבות משפיע גם על האחרים ומהר מאוד הבעיה חולשת על שלושתם יחד. 

תזונה צמחונית מלאה בסיבים מלאים, עוזרת בפירוק שומנים ומכילה הרבה מינונים נמוכים של שומן רווי, שהרי שומן מהצומח בריא הרבה יותר משומן מהחי. תזונה צמחונית מאפשרת פירוק נכון יותר, ספיגה טובה יותר ופינוי טוב של פסולת. 

צמחונות מעודדת ירידה במשקל ועוזרת לשמור על איזון מחקרים מלמדים שמי שאוכל רק מזון צמחי אוכל פחות מבחינת כמות, כי בשר ועוף מעוררים אכילת יתר, גם בגלל אופי המזון וגם משום שהם מלווים בתוספות כמו מרינדות עם סוכר, חומרי טעם וריח ורכיבים לא טבעיים שמעוררים תיאבון מעבר למידה הרגילה. 

זו גם כנראה הסיבה מדוע תזונה צמחונית מסייעת לירידה במשקל.

תזונה צמחונית מפחיתה את הסיכויים לחלות במחלות ניווניות ומחלות לב וכלי דם - תזונה צמחונית מתבססת בעיקר על ירקות טריים ומבושלים, על דגנים מלאים כמו אורז מלא, קינואה וכדומה ועל קטניות. השילוב הזה, כאשר נעשה בצורה נכונה, מאפשר הזנה של כל הויטמינים והמינרלים ורכיבי התזונה החיוניים והוא דל בשומן ודל בסוכר. 

ומה עם כל החסרונות שאומרים עליה? ומה לגבי חוסר בויטמינים? אז גם לכך נתייחס.

ראשית,חשוב לציין שתחת הכותרת "אני צמחוני" יש בחירה של מה שמים על הצלחת. גם מנה חמה ושוקולד זה צמחוני, אבל האם זה בריא או מזין? לא.

למי שמחליט ללכת בגישה התזונתית הזו, כמו כל גישה, יש אחריות לבדוק מה חשוב לאכול בתפריט היומי כדי לקבל את רכיבי התזונה החיוניים ובאמת לאכול בריא.

מי שאוכל דגנים - מלאים ולא לבנים, משלב קטניות עם דגן כדי לקבל חלבון צמחי מלא, מרבה בירקות ופירות ונמנע מסוכרים מזוקקים, תוספות טעם, ריח, צבע ושימור שמזיקים לכולנו, אז בהחלט ירוויח את יתרונות הצמחונות הבריאה והמאוזנת.

הויטמין היחיד שלא נמצא במזון מהצומח וחובה לקבל אותו באופן יזום הוא ויטמין B12

יש צמחונים שמדדי הויטמין אצלהם לא חסרות והם מצליחים לקבל אותו ולספוג אותו בצורה אופטימלית מבננות, פטריות ושאר מזונות צמחיים, אך חלק גדול מהצמחוניים נדרש ליטול אותו כתוסף תזונה ובכל מקרה חשוב לעקוב אחריו ולוודא שאין בו חוסר.

אכילת ביצים, גבינות, בפרט מחלב עיזים וחלבונים מהצומח תעניק את מלוא החלבון הדרוש. 

העניין הוא שלכל אחד מאיתנו יש יכולות ספיגה אחרות, יש כאלה שלא סופגים בצורה טובה רכיבים מסויימים ולכן נגרם בהם חוסר. חשוב לבדוק מידי פעם ולוודא שאין חוסרים תזונתיים ואם יש כאלה ניתן להשלים אותם על ידי תוסף באופן נקודתי. 

נכתב על ידי צוות האתר


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר