איך מתמודדים עם דיכאון חורף בצורה טבעית?

איך מתמודדים עם דיכאון חורף בצורה טבעית?

דיכאון חורף ודרכים טבעיות להתמודדות עימו

החורף כאן! ואיתו היופי המאפיין את העונה.. עלים מוריקים, שבלולים בצידי השביל, ילדים קופצים בשלוליות, תה חם מתחת לשמיכה.. אבל לרבים מאיתנו, לצד הקסם שבחורף, מגיע דכדוך שמציף את הנפש כשבחוץ מזג אוויר קודר ואפרורי..

במדינות קרות שתושביהן חשופים פחות לאור השמש, התופעה נפוצה מאוד ומוכרת. אך גם במדינתנו שטופת השמש, המעבר לעונה הקרה עלול לעורר דיכאון עונתי, הקרוי גם SAD (seasonal affective disorder). כמו כן, בקרב נשים צעירות התופעה קיימת בשיעור גבוה פי 2 לעומת גברים.

התופעה מתבטאת לרוב בחוסר אנרגיה, תחושת עייפות, תשישות וכבדות, הפרעות שינה, ירידה בחשק המיני, עלייה ברמת המתח והחרדה,עצבות, פסימיות, ייאוש, התרחקות חברתית והסתגרות, תיאבון מוגבר במיוחד לפחמימות ומתוקים, קשיי ריכוז, חוסר עניין.

ככל הנראה ההפרעה נגרמת משילוב של מספר גורמים, בראשם עומדת העובדה כי ישנה חשיפה פחותה לאור השמש בימי החורף הקצרים. מחסור באור השמש עלול לגרום לבעיה ביצור חומרים מסוימים במח ובגוף. בנוסף משפיע על בלוטת ההיפותלמוס האחראית על איזון מצב הרוח, וויסות רגשי, שינה ותיאבון.

הורמון המלטונין קשור לוויסות מחזורי העייפות והערות ומיוצר בבלוטת האצטרובל במח. מלטונין מקדם שינה והירדמו. כאשר יש חושך הבלוטה מייצרת יותר מלטונין ובאור פחות. לכן בחורף כמויות המלטונין גבוהות יותר. בקרב אנשים רבים הסובלים מדיכאון חורף נמצאה עלייה בריכוז המלטונין במח.

הסרוטונין הוא מוליך עצבי הנמצא במח ומשפיע על מצב הרוח, התיאבון והשינה. מושפע מחשיפה לאור השמש. כאשר יש ירידה בכמות שעות האור בחורף במהלך היום, תהיה גם ירידה בכמות הסרוטונין במח. רמות סרוטונין נמוכות מקושרות באופן ישיר לדיכאון חורף.

ויטמין די נוצר בחשיפה לאור השמש. במספר מחקרים אמריקאיים נראה כי רמות נמוכות של ויטמין די מקושרות לדיכאון חורף והפרעות במצב הרוח. השפעה ניכרת על נשים. בנוסף, חוסר בויטמין די עלול לגרום למחסור בדופמין. הדופמין הוא הורמון המתפקד גם כמוליך עצבי, בעל השפעה גדולה על תפקודים קוגניטיביים והתנהגותיים, בין היתר רמות נמוכות של דופמין גורמות לירידה ביכולת הריכוז, זיכרון, תנועה, ירידה במצב הרוח ודיכאון.

בנוסף נמצא הקשר גנטי בולט, הסיכון להתפתחות דכאון עונתי בתוך המשפחה עומד על 1 מתוך 7.

כמו כן, התופעה משפיעה יותר על מי שנוטה מלכתחילה לדיכאון (שאינו עונתי).

טיפול באמצעים טבעיים:

צמחי מרפא רבים יכולים לסייע בהתמודדות עם דיכאון ומצב רוח ירוד. ניתן לצרוך אותם בחליטה או במיצוי. ביניהם:

מליסה: ידוע כמרגיע, אנטי חרדתי, אנטי דיכאוני. יעיל ביותר למצבים של מועקה נפשית, חרדה, דיכאון, חולשה נפשית, לחץ, בעיות שינה, אי שקט. מרגיע ותומך במערכת העצבים, לכן גם יעיל בהשפעה על בעיות של מערכת העיכול כתוצאה ממצבים נפשיים. (צמח בטוח לשימוש גם בהריון וגם בתינוקות)

בקופה: בין שלל היכולות והתכונות הרבות של צמח זה, הבקופה גם מטפל בדיכאון, בעיות שינה, חוסר שקט, עצבנות, מתח, חרדה, בעיות זיכרון, קשב וריכוז, משפר פעילות קוגניטיבית.
הצמח מגביר את השפעת הסרוטונין וברפואה ההודית נמצא בשימוש נרחב לטיפול במצבי חרדה, תשישות נפשית, דיכאון, לחץ.

רודיולה: מחזק את מערכת העצבים, משפר תפקודים קוגניטיביים, יכול להמריץ או להרגיע (תלוי מינון), נוגד דיכאון. בנוסף גם מחזק באופן כללי את הגוף, את המערכת החיסונית ואת הנפש. למצבי חולשה, עייפות, סטרס, דיכאון, בעיות קשב וריכוז, מצב רוח ירוד, עייפות פיזית ומנטלית. הצמח משפיע על הסרוטונין, דופמין ונוראדרנלין.

ג'ינסנג סיבירי: מחזק, יעיל למצבי חולשה, עומס נפשי, דכאון וסטרס ממושך, רמת אנרגיה נמוכה. תומך בתפקוד בלוטת האדרנל, מחזק את מערכת העצבים, משפר תפקודים חיסוניים של הגוף,משפר תהליכים קוגניטיביים ותפקודים מנטליים, יכולת חשיבה, זיכרון, למידה וריכוז. יעיל למצבים של אנרגיה נמוכה ונטייה לדיכאון וחולשה כללית.

 תוספי תזונה רבים יכולים להועיל למצבי דיכאון ודיכאון חורף. ביניהם:

אומגה 3, חומצת שומן חיונית, בעלת סגולות ופעילויות רבות. חומצות השומן המרכיבות אותה התורמות למצב הנפשי הן EPA, DHA. חומצות אלה חיוניות לתפקוד תקין של המח, משפיעות על ייצור חומרים מעבירי מסרים עצביים, משפרות זרימת דם למח, יכולות למנוע מחלות של הזדקנות המח, משפרות מצב רוח, יכולת ריכוז, למידה וזיכרון. במחקרים נמצא כי נטילת אומגה 3 יעילה במיוחד למצבי דיכאון, חרדה, לחץ, מפחיתה משמעותית תסמיני דיכאון גם בשילוב טיפול תרופתי. בנוסף גם תומכת במערכת החיסונית של הגוף, שומרת על בריאות מערכת הלב וכלי הדם, שומרת על רמת שומנים תקינה בדם, אחראית על התפתחות ותפקוד המח והעין, חיונית גם בהריון ולנשים מניקות, בעלת תכונה אנטי דלקתית, מסייעת בשיפור והקלה על מגוון תהליכי דלקת בגוף.

גוף האדם אינו מייצר אומגה 3, על כן יש לצרוך אותה ממקור תזונתי או ע"י תוספים. מקורות לאומגה 3: דגים ופירות ים, בעיקר סלמון, טונה, מקרל, סרדינים והרינג. ביצים ומוצרים אחרים מועשרים באומגה 3, זרעי פשתן, סויה, צ'יה, שמן זרעי קנביס, אגוזי מלך. כמוסות אומגה 3 משמן דגים או שמן צמחי.

ויטמינים מקבוצת B, חיוניים לתפקוד של רוב מערכות הגוף ובפרט מערכת העצבים. ויטמינים אלו משפיעים על דיכאון, חרדה, מצב רוח כללי, יכולת ריכוז, תהליכים קוגניטיביים, ויסות מצב רוח, תחושות עייפות ותשישות. הוויטמינים B1, B3, B6, B12, B9, ניתן לצרוך אותם במוצרי בשר, דגים, ביצים, קטניות, אגוזים שונים, תרד ועלים ירוקים, דגנים, שמרי בירה וכמובן ניתן לצרוך אותם בתוספים איכותיים בעלי ספיגה מיטבית.

בנוסף שינוי באורח החיים יכול לסייע בהקלת הסימפטומים:

חשיפה לכמה שיותר שעות אור שמש טבעי, יציאה החוצה, להתאוורר ולטייל באוויר. פעילות גופנית מסייעת להקלת הסטרס והחרדה, תורמת לשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית. תזונה בריאה ומגוונת. פגישות חברתיות, משפחתיות.

טיפולים מתחום הרפואה המשלימה, כגון דיקור סיני, הומאופתיה, שיאצו, רפלקסולוגיה.

טיפולי גוף נפש, כגון יוגה, מדיטציה, עיסויים, דמיון מודרך ועוד.

במידה והנכם מרגישים קושי להתמודד עם התחושות הצפות בתוככם, רצוי לפנות לבעל מקצוע מהתחום הנפשי ולעבור את התקופה הקשה בליווי מקצועי.

  ***אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ רפואי, המלצה או חוות דעת מקצועית.

 

מאת אילת פרי-נס צור. מטפלת ברפואה סינית מסורתית Dipl. Acu,hb


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר