5 מיתוסים על תזונה בריאה

5 מיתוסים על תזונה בריאה

צאו מהקופסא ותשמעו את האמת

 אם לא תסיים מהצלחת יבוא שוטר, אם תאכלי בעמידה יהיו לך רגליים שמנות. זוכרים שפעם האמנו לדברים האלה? כשהיינו ילדים סיפרו לנו כל מיני סיפורים ואמירות...על בריאות, על מזון ועל אורך חיים בכללי. חלקם "סיפורי סבתא" שעברו מדור לדור וחלקם סתם מחוסר ידע והשפעות חיצוניות לא מדויקות.

באנו לשבור לכם 5 מיתוסים על תזונה ולספר לכם את האמת, שהיום כבר ידועה.

 מיתוס 1# סידן מקבלים ממוצרי חלב – גדלנו על התפיסה שחלב פרה מכיל סידן ולכן הוא בריא. כך גם גבינות רכות כמו גבינה לבנה, קוטג' וכל מעדני הבוקר. היום ברור שמוצרי חלב מביאים איתם הרבה בעיות תזונתיות...אלרגיות, ליחה עודפת שגורמת לנזלת, שיעול, חומציות יתר ומתברר שלעיתים צריכה חלב מרובה מקשה על ירידה במשקל! כן כן, לעיתים הימנעות מחלב ומוצריו מאפשר ירידה טובה יותר במשקל.

 ומה לגבי הסידן? אפשר למצוא אותו במזונות אחרים בשפע כמו טחינה משומשום מלא, שקדים וממרח שקדים טבעי, אגוזי ברזיל וסרדינים לאוכלי מזון מהחי. סידן ממקור צמחי נספג מצוין בגוף.

 מיתוס 2# כל 3 שעות כדאי לאכול ארוחה קטנה – שמעתם פעם משפט כזה? הגישה הזו מיועדת ספציפית לחולי סכרת שצריכים לשמור על איזון של סוכר בדם ולמנוע נפילות סוכר או עליות חדות. האת היא שההנחיה הזו אינה נכונה לכלל האוכלוסיה ויותר מכך, היום גם עבור חולי סכרת יש הצעות יעילות יותר של התאמת תפריט אישי.

אז כל כמה זמן כן חשוב לאכול? הרמב"ם לימד מדוע חשובה הפסקה של לפחות 6 שעות בין הארוחות, זאת על מנת לאפשר פירוק מלא של המזון, ספיגה מלאה, מעבר של כל המזון למעיים ו"מנוחה" של האיברים. הקיבה שלנו והמעיים לא צריכות לעבוד 24\7. הפסקה של כ 6 שעות מאפשרת פעילות מעיים יעילה ופינוי טוב יותר והיא גם יעילה לירידה במשקל, לאיזון בצורך ובחשק לאכול, עוזרת לעייפות כרונית, יעילה לספיגת ויטמינים ומינרלים ופירוק שומן  ולהפחתת נפיחות ביטנית.

אז איפה הקושי שלנו לקבל את זה? האמת היא שקשה לנו להתאפק ולא לאכול כמה שעות. עם כל קרקור קטן אנחנו ממהרים לתפוס משהו קטן ויש לאנשים רבים חשש מלהרגיש רעב.

נסו במשך שבוע אחד לקבוע שעות לארוחות וליצור הפסקה של 6 שעות בין הארוחות, מבטיחים שתרגישו בהבדל לטובה.

 מיתוס 2# שומן וכולסטרול הם האוייב הכי גדול – בעבר פמפמו לנו שהעיקר זה לאכול "דל שומן" כי שומן מהחי ושומן רווי גורמים לבעיית משקל, לכולסטרול גבוה, ללחץ דם ולבעיות בכלי דם. באופן כללי זה בהחלט נכון לומר שכדאי להימנע משומן רווי מהחי, אבל הבעיה העיקרית באמירה הזו היא דווקא מה שלא אומרים. לא נותנים מספיק משקל לאויב האמיתי והגדול ביותר שיש לנו. לא,לא,  זה לא מלח, אלא הסוכר.

אז נכון שכולם בעייתיים במידת מה, גם מלח בשימוש יתר, וגם שומן מהחי, אבל הסוכר הוא הוא האויב הכי חמקמק ובעייתי בימינו. ולו רק בגלל שהוא מתחבא בצורה מוגזמת בהמון מוצרי מזון שאנחנו אפילו לא חושבים שיש בהם סוכר.

תעשיית המזון מוסיפה למוצרי מזון רבים מגוון רב של תוספים מזיקים שמעניקים טעם מוגבר, מגבירים את החשק והתמכרות למוצר ובכך מעלים את הצריכה והקנייה, משמרים ומעלים את חיי המדף.

 תדמיינו לכם אדם ממוצע, שמשתדל לאכול בריא ונמצע מממתקים ועוגות, ואותו אדם מגיע לסופר מרקט ושם בעגלה: רוטב סויה, רסק עגבניות, גבינות, שניצל תירס. אתם יודעים שיש סבירות גדולה שיש תוספת סוכר בכל אחד מהמוצרים האלה??

קחו המלצה חמו מאיתנו ותעצרו לקרוא את התווית שעל המזון שאתם קונים. פעמים רבות מתחבא שם סוכר או תחליפי סוכר, גם במזון "לא מתוק".

סוכר גורם להשמנה, משנה את מצב הרוח והאיזון האנרגטי, גורם לאכילת יתר ולהתמכרות סמויה.

 מיתוס 3# מוצרים ללא גלוטן הם בטוח בריאים ועדיפים – מוצרים ללא גלוטן מסומנים עם "עלה ירוק" הם זמינים לכלל האוכלוסיה בכל מקום, כולל בתי קפה ומסעדות ונותנים תחושה שהם בריאים. אבל האמת היא שמוצרים ללא גלוטן מיועדים לקהל יעד מאוד ספציפי: רק עבור מי שמוגדר כחולה צליאק ואינו מסוגל לפרק ולעכל מוצרי חיטה ושיפון מומלץ התחליף הנ"ל שמבוסס על עמילנים פשוטים, ריקים מסיבים.

הרי מה יש במוצרים ללא גלוטן? קמח תירס, קמח אורז ועמילנים שאינם מכילים סיבים ועוד חומרים מתועשים כדי שיעניקו "צורה וטעם" שידמה בצק רגיל.

ולכן, כל מי שסובל מסכרת, מי שסובל מקרואן או קוליטיס או עבור מי שרוצה לאכול בריא ולרדת במשקל המוצרים ללא גלוטן אינם מתאימים כלל. הם אפילו מזיקים, כי העמילנים האלה הם פחמימה פשוטה וריקה, מכילה הרבה קלוריות ויש לה את כל החסרונות של פחמימה פשוטה.

לכן אם אתם פשוט מחפשים תזונה בריאה יותר ואולי שוקלים לוותר על קמח לבן (משמע חיטה) אל תפנו למוצרים ללא גלוטן כתחליף. אלא חפשו את השיפון המלא והכוסמין המלא ותמצאו מגוון עצום של מוצרים, לחם, קרקרים, פסטה, עוגיות ועוד שמורכבים מכוסמין מלא ומעניקים שובע וסיבים בריאים ואין להם את החסרונות של חיטה.

 מיתוס 5# ארוחה מאוזנת מורכבת משילוב של בשר ופחמימה – המשפט הזה הוא כל כך "פוסטר של קופת חולים משנות ה 80..." ובאמת בכך האמינו בזמנו. אבל היום ברור שדווקא ההפרדה של חלבון ופחמימה מאפשרת פירוק טוב ונכון יותר של המזון וגורמת לספיגה יעילה יותר של רכיבים חיוניים. הפרדה של חלבון ופחמימה היא גם יעילה לעיכול ולירידה במשקל.

לכן, דוגמאות לשילוב בריא יותר היא אכילה של חלבון מהחי (כמו דג או בשר) יחד עם ירקות בלבד, טריים או מבושלים

 או דוגמא אחרת היא אכילה של פחמימה כמו אורז, בורגול, לחם איכותי בשילוב עם תוספת ירקות מבושלים ואבוקדו או טחינה

 

 

מוגש כהעשרה מצוות האתר.


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר