איך מגבירים ייצור חלב אם אצל אישה מניקה?

איך מגבירים ייצור חלב אם אצל אישה מניקה?


רק אחרי שאנחנו הופכות לאימהות בפעם הראשונה אנחנו מבינות שהנקה, שהיא הדבר הכי טבעי בעולם, ונראית מאוד פשוטה וברורה למתבונן מהצד, היא בעצם לא דבר כל כך פשוט. נשים רבות נתקלות בקשיים מכל מיני סוגים, כאבים ודלקות, מיעוט חלב, קושי של התינוק לתפוס נכון את הפטמה, ואתגרים אחרים.

אז דבר ראשון – בואו נשים את זה גלוי, על השולחן, לטובת כולן: עבור חלק גדול מאוד מהנשים הנקה לא באה בקלות, ונדרשת הדרכה מתאימה וליווי, לעיתים גם בלידה שנייה ושלישית, מאחר ועלולים לצוץ אתגרים חדשים.

ההדרכה הנכונה לאמא אחרי לידה ולתינוק שלה היא על ידי יועצת הנקה מוסמכת, שתדריך איך להחזיק נכון את התינוק, איך לסייע בתפיסה נכונה של הפטמה או להשתמש בעזרים חיצוניים לעידוד הנקה (כמו צינורית או פטמת סיליקון) ותסביר על אופן השאיבות הנכון ועל עיסוי עצמי. בחלק גדול מהמקרים בתוך התהליך הזה נדרשת גם עזרה בהגברת ייצור החלב.

ישנם מזונות וגם צמחי מרפא שמסייעים רבות לייצור חלב האם ויש להם תפקיד חשוב בתהליך הסיוע ליולדת ולתינוק בהנקה טובה.

אילו מזונות מגבירים חלב אם?

חילבה. זרעי צמח החילבה משמשים גם כתבלין וכמאכל נפוץ במטבח התימני וגם כצמח מרפא. לחילבה אייכויות בריאותיות רבות, הוא מכיל פיטו אסטרוגנים ומעודד את הבלוטות המייצרות חלב אם להגביר את ייצור החלב. מאחר ולחילבה יש ריח וטעם חזקים מאוד נשים רבות מעדיפות לצרוך את החילבה כתוסף מזון (אבקת חילבה בכמוסה) ולא לאכול את המאכל עצמו. יש לשים לב שצמח החילבה משפיע על רמות הסוכר ומוריד אותן, עבור נשים הנוטות להיפוגליקמיה (רמות נמוכות של סוכר) השימוש פחות מתאים.

מורינגה. צמח המורינגה הוכתר בשנים האחרונות כמזון-על בזכות היותו עשיר בויטמינים, מינרלים ורכיבים חיוניים רבים, המורינגה הוא צמח מרפא מזין מאוד וגם הוא בדומה לחילבה מסייע בבעיות בריאותיות שונות, ביניהן לאיזון רמות סוכר ולהגברת ייצור חלב אם במניקות. צריכתו היא לרוב בצורת כמוסה של צמח יבש או מיצוי נוזלי של הצמח.

זרעי שומר וזרעי כמון. שני התבלינים האלה מתאימים אימהות לאחר לידה מאחר ושניהם יכולים לסייע בייצור חלב אם והם גם מרגיעים את מערכת העיכול ומפחיתים גזים ונפיחות. השימוש הוא פשוט – הוסיפי אותםלתפריט היומי שלך, בצורת תבלין טרי, שומר כירק טרי או חליטה של זרעי שומר וכמון. צריכה יומיומית של האמא תסייע גם בהרגעת כאבי הבטן (קוליק) המופיעים אצל התינוק בחודשים הראשונים לחייו.

עלי פטל אדום. חליטת פטל אדום או מיצוי צמחי שלו מתאימה לנשים לקראת הלידה, מאחר ועלי הפטל מסייעים בחיזוק הרחם והזנתו. טוב להמשיך ולצרוך אותו גם לאחר הלידה, לעלי פטל אדום השפעה מטיבה על הרחם, הם מכווצים את הרחם חזרה לגודל הטבעי שלה, מסייעים במניעת דימומים, תורמים לאיזון הנפשי רגשי אצל היולדת ותורמים גם בייצור החלב אצל מניקות. ניתן להשתמש בעלים יבשים בחליטה או בכמוסות של הצמח.

לצד כל אלה, חשוב האיזון הכללי. 😊 יש הרבה לומר על איזון אצל אישה לאחר לידה, במאמר זה רק נזכיר כמה הדגשים:

חשוב לשתות הרבה מים, שתייה מעטה תפריע לייצור חלב תקין, חשוב לנוח כמה שניתן ולהימנע מהתשה עצמית, מנוחה טובה חיונית לייצור חלב אם ומתח מתמשך עלול להפריע לתפקוד של האמא, כולל ליכולתה להניק בצורה טובה. חשוב לאכול אוכל מזין, טרי ומשביע הכולל הרבה ירק טרי, אוכל מבושל כמו חלבונים אייכותיים ודגנים מלאים. יש להישמר מאכילה מרובה של סוכרים ופחמימות ריקות.

שימו לב – יש מזונות שמפריעים לייצור החלב ויש להימנע מהם בתקופת ההנקה, כמו: מנטה ונענע בצריכה מרובה, אורגנו, מרווה, מליסה.

מילה לסיום.

ההריון כולו והלידה דרשו כוחות עצומים מהאישה, והשפיעו רבות על גופה, על המערכת הנפשית, הרגשית ועל המאזן בבית. לאחר הלידה מתרחש אט אט תהליך שיקום, בנייה ואיסוף כוחות מחודשים. תהליך זה לוקח כמה חודשים, והוא כמובן מאוד אישי לכל אישה, ותלוי ב"סיפור ההריון וסיפור הלידה".

טוב לכל אחת לקבל את התמיכה המתאימה לה, באופן ובמינון הנכון עבורה, הן בעזרה בבית, הן בסיוע של מדריכת הנקה או דולה פוסט-פארטום, ועל ידי תשומת לב לתזונה נכונה, אורח חיים מטיב ושימוש בצמחי מרפא.


לרכישת מוצרים להגברת חלב אם במבצע!

המידע ניתן כהעשרה. אינו תחליף לייעוץ אישי.

מעיין-זך דן.  "בריאות נובעת מתוך התחדשות".  052-8022243

 

 

 


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר