איך מטפלים בריפלוקס?

איך מטפלים בריפלוקס?

 

סובלים מצרבות? בחילות? מרגיש טעם מר בפה? אלו רק חלק מהתסמינים לריפלוקס. במאמר זה נסביר מה זה ריפלוקס, למה הוא קורה ואיך מטפלים בריפלוקס בצורה טבעית.

ריפלוקס – הגדרה ואבחנה

ריפלוקס זה בעצם החזר וושטי. מדובר במצב בו מיצי עיכול ומזון "עולים" חזרה מכיוון הקיבה אל הושט. 

באופן טבעי ותקין מזון שנכנס מחלל הפה אל בית הבליעה, יורד בושט לכיוון הקיבה ואינו אמור לעלות חזרה למעלה. בין הושט והקיבה נמצא שריר הושט, זהו שריר טבעתי המשמש כשער חד כיווני, ואמור לאפשר רק כניסת מזון אל הקיבה ולא לאפשר למזון או למיצי עיכול לעלות חזרה למעלה, אל צינור הושט. 

פעילות השריר הטבעתי הזה (שנקרא sphincter) חשוב מאוד, מאחר ובקיבה נמצאים מיצי עיכול מרוכזים מאוד וחומציים מאוד, שתפקידם לסייע בפירוק המזון. מיצי העיכול החומציים יכולים לשהות בקיבה ולא לפגוע בה, מאחר והקיבה מצופה שכבת הגנה וערוכה להכיל את מיצי העיכול. את צינור הושט, הלוע וחלל הפה, אינם אמורים להכיל את מיצי העיכול, ולכן עלייה של מיצי עיכול ו\ או שאריות מזון אל כיוון הושט, פוגעת בריריות ויוצרת נזק, וגם תסמיני כאב. 

איך ריפלוקס מרגיש? איך מזהים?

ישנם כמה תסמינים העלולים להחשיד שישנו ריפלוקס: 
צרבת – צרבת היא תחושה של חום ובערה באזור בית החזה והגרון והיא התסמין הכי ברור ונפוץ לריפלוקס. 

לעיתים יש פשוט תחושה לא נוחה באזור בית החזה, המלווה באי שקט, מתח וקושי בנשימה. במצב כזה חשוב לבדוק האם ישנו ריפלוקס.

בחילות- בזמנים שונים במהלך היום

 טעם מר או טעם רע בפה -בגלל מיצי העיכול שעולים,

 ליחה כרונית, תחושה של גוש בגרון או משהו שמציק, יתכן כחכוח כרוני שאינו עובר, שיעול יבש ממושך – כל אלה עלולים להצביע על ריפלוקס סמוי

הקאות, גרפסים מרובים

 ריח רע מהפה (הליטוזיס)- בגלל שאריות מזון שעולות מהקיבה

ריפלוקס שאינו מטופל, עלול לגרום להתפתחות דלקת בושט, פוגע בשיניים וכמובן שזהו מצב כואב, מציק ופוגע באיכות החיים. חשוב לזהות אותו ולטפל בו.

ריפלוקס עלול להיגרם מכל מיני סיבות, יתכן והוא התפתח בגלל תזונה לקויה, יתכן ובגלל החלשות שרירית בשער הקיבה. גם בקע סרעפתי ועודף משקל עלולים לגרום לריפלוקס. נמצא כי יש קשר בן ריפלוקס ואנשים עצבניים שחשים כעס לאורך היום. תרופות מסויימות עלולות לעודד התפתחות ריפלוקס. 

הטיפול הטבעי בריפלוקס

על ידי תזונה מותאמת ושימוש בצמחי מרפא ניתן להפחית את הכאב והדלקת באזור הושט, להגן על הושט מפני פגיעה, לשפר את תהליכי הפירוק והספיגה של מזון וגם לאזן את חומציות הקיבה.

טיפול תזונתי בשילוב צמחי מרפא הוא טיפול יעיל, שיכול אט אט להשיב את התפקוד התקין של מערכת העיכול וגם למנוע נזק עתידי. 

תזונה לטיפול וריפוי בריפלוקס

ברור שהטיפול הנכון הוא טיפול הוליסטי ומותאם אישית. 

יחד עם זאת, הקו המרכזי לטיפול בריפלוקס כולל הימנעות ממזון ותהליכי בישול שמחמירים את הריפלוקס ואת תסמיניו. לדוגמא, הימנעות מטיגון, ממזון שמן, ממזון חריף.

יש רשימת מזונות שמומלץ להימנע מהם במהלך טיפול בריפלוקס, כמו לדוגמא פלפלים וגמבות, מזון חריף, שום טרי, פירות הדר, עגבניות ורסק עגבניות. ועוד...

מומלץ לאכול מזון טרי, מבושל במים ובפרט מזון מאודה.

חשוב לאכול בכמויות קטנות, כדי לא לנפח את הקיבה. חשוב לאכול בצורה מסודרת, כל כמה שעות ולא להגיע למצב שבו לא אכלתם במשך חצי יום – כך מיצי העיכול גועשים ואין מזון שיספוג אותם.

חשוב לאכול דגנים מלאים, מזון עשיר בנוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים.

יש להימנע ממשקאות תוססים, קפה, חלב וגבינות. 

צמחי מרפא לטיפול בריפלוקס

ישנם צמחי מרפא שמסייעים רבות לריפלוקס, מטפלים בדלקת ומרפאים את הריריות שנפגעו. ישנם צמחי מרפא שמסייעים בתהליך פירוק וספיגת מזון טובים יותר. 

לדוגמא, תמצית אלוורה יכולה לסייע רבות בהרגעת ריפלוקס ותסמיניו. גם צמח הליקוריץ יכול לסייע רבות.

תהליך בחירת צמחי מרפא הוא בליווי מטפל מוסמך.

נכתב כהעשרה על ידי צוות האתר.


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר