איך מזהים רגישות למזון?

איך מזהים רגישות למזון?

חושדים שאתם אלרגיים למזון מסוים?

סובלים מתסמינים שונים של חוסר נוחות במערכת העיכול, עייפות, מגרנה?...

יתכן שאתם סובלים מהתופעה הנפוצה הנקראת "אי סבילות למזון".

איך מזהים? מה ההבדל בן אי סבילות למזון ואלרגיה? האם ניתן לטפל בבעיה?

הכתבה הזו עושה בפשטות סדר בן "אלרגיה למזון" לבין "רגישות למזון".

רגישות למזון, הנקראת גם אי סבילות למזון, שונה מאוד מאלרגיה וחשוב להבדיל בן שתיהן.

רגישות למזון היא תופעה שיכולה להתבטא במגוון רחב של תסמינים אך אינה מסכנת חיים, ואינה נחשבת חמורה, הסימפטומים של אי סבילות למזון ועוצמתם, משתנים מאחד לאחד.

סימפטומים נפוצים לאי סבילות למזון הם: כאב ראש\ מגרנה, עייפות כרונית, חולשה, תחושת "ערפול" או קשיי ריכוז, נזלת אלרגית שקופה, ליחה , שיעול ליחתי, סינוסים סתומים. בעיות עיכול כמו יציאות שאינן סדירות. חוסר איזון רגשי, סימפטומים של דכאון או חרדה, בעיות עור כגון פצעונים ועוד.

כאשר מדובר ברגישות למזון, הסימפטומים עלולים להתבטא בעוצמה שונה בכל פעם, לעיתים יתחילו בסמיכות לאכילה ולעיתים כמה שעות אחרי, ובכל מקרה, סימפטומים של אי סבילות למזון עלולים להימשך למשך כמה שעות או ימים.

ומה קורה במצב של אלרגיה למזון?

אלרגיה למזון היא מצב הרבה יותר חמור, ובשל כך, היא קלה יותר לזיהוי. התגובה היא חריפה יותר, ומיידית. אלרגיה למזון מתבטאת מיד עם החשיפה למזון וברובה חולפת לאחר כשעתיים, וחולפת לחלוטין עד ארבע שעות מהחשיפה לגורם האלרגני – מספיקות התופעות האלרגיות. אלרגיה למזון ניתן לזהות על ידי בדיקת דם פשוטה, המתבצעת בקופות החולים.

אי סבילות למזון, לעומת אלרגיה, לא ניתן לזהות בבדיקת דם זו, אך ניתן לאבחן אלרגיה למזון על ידי מטפל מוסמך ובעל ניסיון, בעזרת תשאול מדויק, בעזרת אירידיולוגיה, ביו פידבק, בדיקות דם יעודיות ושיטות הוליסטיות נוספות.

השלישייה הנפוצה. אלו מזונות הכי נפוצים כ "גורמים לאי סבילות".

מחקרים מראים כי: חיטה (קמח לבן, וגם מלא),

 מוצרי חלב (ובראשם חלב ניגר, ולאחר מכן גבינות מחלב פרה ומעדנים),

מלטודקסטרין.

הם שלושת המזונות הכי נפוצים כגורמים לרגישות\אי סבילות למזון. ולכן,כאשר ישנם סימפטומים שונים ומצב לא ברור ( עייפות, חוסר שקט בעיכול, כאבי ראש, נזלת ועוד...) כדאי קודם כל להיות בתשומת לב ולבחון את השפעת שלושת המזונות האלו, או לפעול בשיטת "אלמינציה" ולבחון את ההשפעה של הימנעות מהם.

רגישות למזון, יכולה להתעורר גם כתגובה לכל מזון אחר..לרבות קטניות מסוגים שונים, דגנים מסוגים שונים, מוצרים מן החי כמו ביצים, בשר ועוף, שמרים, תבלינים ועוד...

 

שורה תחתונה – יש מה לעשות?

במקרה של רגישות למזון, החלק הכי חשוב הוא האבחנה הנכונה והזיהוי של מהו המזון שאינו מטיב עם הגוף וגורם לתופעות האי סבילות.

חשוב לעורר הקשבה עמוקה לגוף. טוב לנהל רישום של "יומן אכילה והרגשה", על מנת לעקוב ולזהות תופעות חריגות.

מצב של חוסר יציבות בתסמינים, פעם מופיעות תופעות ופעם לא, פעם יותר חמור ופעם לא – מצב זה מעיד דווקא על הימצאות "אי סבילות מזון".

כאשר חושדים במזון מסוים – ההמלצה הכי טובה היא להוריד אותו מהתפריט, להימנע למשך שבועיים עד 6 שבועות ולבחון את ההרגשה.

ליווי של מטפל בתזונה טבעית או נטורופת יכול לעזור באבחון ובזיהוי וגם בהתאמת תפריט תזונתי מאוזן, ללא גורמי הרגישות, להציע תחליפים ופתרונות.

 

נכתב על ידי צוות האתר.

 

 

 


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר