טיפול טבעי בצרבת

טיפול טבעי בצרבת

טיפול טבעי בצרבת

 

צרבת הינה תחושת בערה באיזור החזה הנגרמת מעליית חומצת קיבה מהקיבה אל הוושט. תחושת הצריבה יכולה להתגבר במצב שכיבה על הגב או על צד ימין.

 

תסמינים: קושי בבליעה, שיעול כרוני, כאב או תחושת בערה ברום הבטן, כאבי גרון, צרידות ורפלוקס.

 

גורמים: הריון, עודף משקל, אכילה מופרזת של מזונות מטוגנים וחומציים, מתח מתמשך, בקע סרעפתי, עישון, אלכוהוליזם ובולימיה (הקאות חוזרות) וגם חיידק ההליקובקטור פילורי. כמו כן, ישנן תרופות כמו סטרואידים, משככי כאבים ואספירין יכולים לגרום או להחמיר צרבת. בנוסף לכל אלו ישנה תיאוריה נוספת לפיה חומציות נמוכה מידי גורמת לעיכול לא מלא של המזון בקיבה ועליה של מיצי קיבה אל הוושט.

 

דרכי הטיפול בצרבת:

קונבנציונלית - תרופות סותרות חומצה על בסיס סידן או מסוג חסמי H2. תרופות אלה עלולות לגרום לתופעות לוואי כגון: בחילות, כאבי בטן, שלשולים וכאבי ראש.

טיפול טבעי - המטרה היא קודם כל להקל על תחושת הצריבה, למנוע את חזרתה ולהגן על ריריות מערכת העיכול. הטיפול הטבעי יכלול בתוכו שילוב של מעבר לתזונה נכונה ושינוי אורח חיים הכולל הפחתת סטרס' ובנוסף, צמחי מרפא ותוספי תזונה המסייעים לטיפול בצרבת.

 

שינוי תזונה ואורח חיים

בדר"כ הצרבת נגרמת מאכילה מוגברת של מזונות חומציים, מטוגנים ושומניים, ולכן, המטרה הראשונית תהיה קודם כל להימנע ממזונות אלו. בנוסף, מומלץ להגביר צריכה של מזונות בסיסיים כגון: שקדים, אגוזים, ירקות ירוקים ועליים, מלפפונים, בננות, אגס ותפוח, אשר מסייעים להשיב את החומציות בקיבה לרמה תקינה ולהקל על תחושת הצריבה. חשוב להימנע ממזונות חומציים ויוצרי חומציות כגון: בשר, פירות הדר, עגבניות, תפולי אדמה, חצילים, מזונות מטוגנים, חריפים ועשירים בשומן רווי הקשים לעיכול. בנוסף לפן התזונתי, גם עישון, אלכוהול וקפאין מומלץ להפחית/להפסיק מכיוון שנחשבים למגבירי חומציות.

מבחינת שינוי אורחות חיים, חשוב מאוד ביצוע פעילות גופנית קבועה אשר משפרת את תפקוד מערכת העיכול, מסייעת בהנעה של הסרעפת, בירידה במשקל (במידת הצורך) ובהפחתת מתח ולחץ.

 

שימוש בצמחי מרפא

צמחי המרפא המתאימים לטיפול אקוטי יהיו צמחים בעלי חומרים ריריים (מוציליגניים) אשר מצפים את הרקמות הריריות של מערכת העיכול ומקלים על תחושת הצריבה.

לדוגמא: אולמוס (Ulmus fulva), שוש קירח (Glycyrrhiza glabra), נטופית (Althea officinalis).

בנוסף לצמחי מרפא אלו, גם קמומיל, פיליפנדולה ואסטרגלוס יכולים לסייע כאשר הצרבת נגרמת מעודף חומציות.

במידה והצרבת היא כתוצאה מזיהום חיידק ההליקובקטור פילורי, חשוב לשלב צמחים נוגדי זיהום כגון: אכינציאה וטבבויה.

 

תוספי תזונה

פרוביוטיקה - תוסף של חיידקים חיוביים חיוני במידה והצרבת היא כתוצאה מבעיות במערכת העיכול כגון עצירות או עיכול לקוי. מומלץ לצרוך מינון של לפחות 7 מיליארד חיידקים 1-2 כמוסות ליום לפני הארוחה.

אנזימי עיכול - מסייעים בפירוק ועיבוד חלבונים, שומנים ופחמימות, משפרים את פעילות מערכת העיכול ואת הספיגה של ויטמינים ומינרלים. בנוסף, גם מסייעים במצבים של עודף חומציות, בעיקר אנזימי פפאיה.

צריכה מומלצת: ישנם אנזימים המגיעים בצורת כדור למציצה, אותם ניתן לקחת מיד לאחר הארוחה על מנת להקל על הצרבת או בכמוסות לבליעה, אותם גם כן נוטלים לאחר הארוחה.

אבץ - לאבץ ישנה השפעה על חומציות הקיבה, כך שחוסר באבץ יכול לגרום לתת חומציות בקיבה. נטילת תוסף של אבץ תסייע לאזן את הפרשות מערכת העיכול. מומלץ ליטול פעם אחת ביום לפני השינה.

 

לסיכום, צרבת יכולה לקרות מסיבות רבות חשוב קודם כל לאבחן ממה היא נובעת ואז לטפל במקור הבעיה על מנת למנוע חזרתה של הצרבת. בנוסף, לשינוי תזונה ואורח חיים יש חשיבות מאוד גדולה אשר בלעדיהם כנראה תחזור הצרבת.

 

 

טלי טנג'י, נטורופתית N.D

 

 


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר