תחליפים טבעיים לריטלין לסובלים מהפרעות קשב וריכוז

תחליפים טבעיים לריטלין לסובלים מהפרעות קשב וריכוז

תחליפים טבעיים לריטלין לסובלים מהפרעות קשב וריכוז

 

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא תופעה רווחת באוכלוסייה, בין 7 ל-10% מהילדים ובני הנוער מאובחנים כיום כבעלי ההפרעה. ללא אבחון מקצועי וטיפול בהפרעות קשב וריכוז הילד עלול לסבול כל חייו, חשוב לציין כי עד לא מזמן החוקרים טענו כי מדובר בתופעה חולפת עם הגיל, אך כיום המחקרים העדכניים הוכיחו כי 70% מהילדים המאובחנים יסבלו מהבעיה גם בתקופות מאוחרות יותר בחייהם.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

אבחון ראשוני של הפרעות קשב וריכוז מתחיל בדרך כלל כדיווח של הצוות החינוכי במוסד הלימודים של הילד להוריו של התלמיד, לאור התנהגותו של הילד בגן, בבית ספר וכדומה. יש מספר תסמינים של הפרעות קשב וריכוז, למשל תלמיד שדעתו מוסחת בקלות, קושי לעקוב אחרי הוראות, קושי בסדר וארגון ועוד.

בדרך כלל הרופא יפנה את הילד לאבחון מקצועי באמצעות בדיקה קלינית, הערכה התפתחותית ומבחן ממוחשב כמו TOVA. לאחר ניתוח התוצאות הגורם המטפל יכול להמליץ על שיטת הטיפול המתאימה ביותר, כאשר טיפול תרופתי נחשב לנפוץ ביותר. עם זאת, בשנים האחרונות הורים רבים החלו לחפש תחליפים טבעיים לתרופות הכימיות כמו קונצרטה וריטלין, ולשמחתם הרבה יש מספר תחליפים ראויים, חלקם מטפלים ביעילות לא רק בתסמיני ההפרעות מסוג קשב וריכוז אלא בבעיה עצמה.     

טיפול תרופתי

במשך שנים ארוכות הטיפול העיקרי שהוצע לסובלים מהפרעות קשב וריכוז היה באמצעות ריטלין, תרופה כימית הנקראת במקור מתילפנידט. זו תרופה שפותחה במקור כדי להתמודד עם בעיות של עייפות כרונית ודיכאון, אך ניסויים על חיות מעבדה גילו את יעילותה בטיפול בתסמיני קשב וריכוז.

לתרופות הכימיות יש תופעות לוואי קשות, לכן אין זה פלא כי הורים רבים מחפשים תחליפים טבעיים. כיום, ניתן למצוא ברשתות הפארם ובחנויות טבע שלל תכשירים ומוצרים המוגדרים כתחליפי טבעיים לתרופות הכימיות, אך לא כל המוצרים יעילים.

תופעות הלוואי של ריטלין הן פגיעה בתיאבון, פגיעה באיכות השינה, כאבי ראש, כאבי בטן, עצבנות, ירידה במשקל, דפיקות לב מואצות ועוד.

טיפול יעיל בהפרעות קשב וריכוז בלי תרופות כימיות

בעשור האחרון החל מרוץ למצוא טיפולים יעילים להפרעות קשב וריכוז ללא צורך בתרופות כימיות הידועות בתופעות הלוואה שלהן. בין הפתרונות הקיימים:

  • תוספי תזונה – באמצעות תוספי תזונה ניתן לשפר את ההתנהגות והתפקוד של הילד או המבוגר הסובל מהפרעות קשב וריכוז. מחקרים שונים הוכיחו כי שינוי תזונתי עשוי לשפר את מצבו של המטופל, לכן מומלץ לשלב בתזונה תוספים כמו אומגה 3, ויטמין 12-B, תמציות צמחים וכדומה.
  • ביופידבק – השיטה מקנה למטופל כלים מתקדמים להבנה ולשליטה על תהליכים רגשיים ופיזיולוגיים, מטרת הטיפול היא לאמן את המוח ולהשיג שליטה מנטלית על תפקודי הגוף והנפש.
  • שיטת תפנית – שיטה ייחודית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז תוך תמיכת הסביבה הקרובה, ובשילוב משחקים חווייתיים ומהנים. השיטה מותאמת למאפייני המטופל, זו תוכנית הדרגתית לאימון יכולות הילד.
  • טיפול רגשי – באמצעות טיפול רגשי ניתן לסייע למטופל, להפחית את המינון התרופתי ולעתים להפסיק נטילת תרופות לחלוטין.

  


השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר