ויטמין D- למה הוא כל כך חשוב?

ויטמין D- למה הוא כל כך חשוב?

ויטמין D הוא אחד מהוויטמינים החיוניים לתפקוד גוף האדם, הוא שייך לקבוצת הוויטמינים המסיסים בשמן ובתקופה זו לצד נגיף הקורונה הוא הפך להיות אחד החומרים המדוברים.
גוף האדם לא יודע לייצר ויטמין D בעצמו. כדי לייצר ולקבל ויטמין D צריך להיחשף לקרני השמש UVB. ישראל היא ארץ שטופת שמש ולישראלים יש נטייה לחשוב שלא אמורה להיות להם בעיה עם אספקת ויטמין D. לא כך הדבר.
המציאות מגלה לנו שחוסר בויטמין D הוא נפוץ גם בישראל, ככל הנראה כי אנחנו מבלים יותר זמן בתוך מקומות סגורים כמו משרד ואוטו, מקומות מוצלים ו\או נמרחים באופן קבוע במסנני הגנה ובפועל לא נחשפים באופן מספק לקרני השמש.
למרות שאפילו חשיפה קצרה, אבל יומיומית לשמש עדינה היא הכרחית (הכוונה לא שמש חזקה, אלא שמש נעימה), ללא מעט אנשים מהאוכלוסייה מומלץ ליטול תוסף ויטמין D כדי להגיע למינון המתאים.

ויטמין d למה הוא טוב? מהם תפקידיו השונים? איפה הוא נמצא במזון? למי ומתי חשוב ליטול תוספת של ויטמין D?

  1. לוויטמין D יש הרבה מאוד תפקידים חשובים בתפקוד התקין של גוף האדם ובניהם:
  2. בראש ובראשונה, הוא קשור לממשק הסידן, נוכחותו חיונית למען ספיגת סידן. מסיבה זו, הימצאות רמות מאוזנות של ויטמין D הן קריטיות לשמירה על מערכת השלד וחיונית כחלק מרפואה מונעת, טיפול במצבי אוסטאופרוזיס ודלדול עצם.
  3. בשנים האחרונות ויטמין D נחקר רבות ונמצא כי ספיגה טובה של ויטמין d היא חשובה לאורך כל התקופות בחיים. מחקרים מראים שישנו קשר הדוק בן מאזן ויטמין D מספק לבין רמות סוכר מאוזנות. מנגד, חוסר ויטמין d = תופעות לא טובות כמו עליה במשקל, חוסר איזון מצב הרוח, השפעה לא טובה על המערכת החיסונית בגוף, על תפקוד הלב ועוד.
 ויטמין D הוא חשוב גם לתקינות המערכת ההורמונלית, אשר משפיעה רבות על מערכות אחרות בגוף.

מי בעיקר צריך תוספת ויטמין D?

  •  תינוקות: באופן כללי, לא נוהגים לחשוף תינוקות קטנים לשמש באופן ישיר. מסיבה זו, ללא מעט תינוקות יש מחסור בוויטמין D שהוא אבן בסיס להתפתחות, צמיחת וגדילת השלד ולכן, בשנים הראשונות לחיים הוא חיוני להתפתחות.
  •  נשים בהריון: מחקרים עדכניים מראים כי ישנם קשרים הדוקים בן נוכחות גבוהה של ויטמין D בגוף האישה לתופעות הורמונליות. כשרמתו בדם מאוזנת, הוא מקטין את הסיכון לרעלת הריון ותסביכים נוספים כמו לידה מוקדמת, משפיע לחיוב על גדילת העובר וגם על התפתחותו כתינוק בשנה הראשונה לחייו.
  •  איזון הורמונלי: כשרמתו בדם מאוזנת הוא מסייע לנשים לסבול פחות מתופעות PMS ובכלל תורם לאיזון ההורמונלי שלהן.
  •  נשים בגיל המעבר: בגיל המעבר, מומלץ מאוד ליטול ויטמין D על מנת לשמור על צפיפות עצם טובה ולמנוע נזקים בשלד. מעבר לכך, בהחלט רצוי ליטול ויטמין D במינון מוגבר כאשר ישנו כבר נזק או דלדול עצם.
  • אנשים המבלים הרבה שעות במשרד או עובדים בלילות וישנים במהלך היום ולכן, לא נחשפים כמעט בכלל לשמש ישירה.
  •  חולים במחלות מעיים: חוסר בויטמין D נפוץ יותר אצל מי שסובל מבעיות במעיים המפריעות לספיגה, כמו חולי קרואן וקוליטיס, מי שעבר ניתוח מעקף קיבה ועוד.
  •  מי שנוטל תרופות המכילות סטרואידים: חלק מהתרופות הסטרואידיות מפריעות לספיגת ויטמין D ולכן נדרשת השלמה שלו.

איך ליטול ויטמין d?

מאחר וויטמין D שייך לקבוצת הוויטמינים המסיסים בשמן, ניתן ליטול אותו בעיקר בצורת תוסף נוזלי, לרוב בשילוב עם איזשהו שמן. מומלץ גם ליטול את התוסף יחד עם מזון שומני (לדוגמא לצד ארוחה שיש בה סלט ושמן זית)
כמה ויטמין D צריך ליטול? זו כבר שאלה מורכבת והגישות שונות. ההנחיות הקלאסיות של משרד הבריאות מדברות על נטילה של 400 יחידות ויטמין D ביום לתינוקות עד גיל שנה ולנטילה של 600-1000 יחידות ביום לאדם מבוגר.
רבים לא יודעים, אבל ויטמין D נמצא גם במזון וכדי להעלות את המאזן שלו בגוף, ניתן לשלב בתפריט באופן קבוע מזונות המכילים אותו כמו סלמון, פטריות, חלמון ביצה ותפוז.
חשוב לדעת כי ויטמין D נמצא בעיקר במזון הנחשב פחות איכותי כמו שמנים או טונה בשימורים ובמוצרי מזון שמוסיפים להם ויטמין D באופן מלאכותי כמו גבינות מועשרות או דגני בוקר מועשרים...מהם לא בריא לצרוך בכל מקרה. מסיבה זו, כאשר מדובר על ויטמין D דווקא הכי מומלץ לצרוך אותו מתוספים איכותיים.
טבע-סטוק היא חנות טבע אונליין אשר הוקמה בשנת 2015, במטרה להעניק שירות איכותי, אמין וזול לצרכני תוספי תזונה ושוחרי הבריאות והטבע בישראל.
אנו מחויבים להעניק שירות אישי ואמין, לספק לקהל לקוחותינו מוצרים איכותיים במחירים הוגנים, להוות מקור ידע, להעניק ייעוץ מקצועי ע״י נטורופתים מנוסים ולאפשר ללקוחתנו חווית קנייה נוחה, מהירה וחסכונית.
למענה על שאלות וקבלת מידע נוסף, אנו מזמינים אתכם להיעזר בצוות המומחים ובשירותי הייעוץ שלנו ללא תשלום בטלפון 058-476-7453.
המידע באתר ניתן כהעשרה ואינו מחליף המלצה או טיפול רפואי אישי.

השאר תגובה

תגובות יאושרו לפני פרסומן על פי מדיניות האתר